Simning

Nu ska jag snart iväg och möta upp mamma och göra dagens träning. En träning som jag tyvärr inte utför så ofta, simning.
Simning som träning
tar mer i musklerna än vad dem flesta tror. Det är båda bra för muklerna och konditionen, även för dem som har problem med leder, knän, övervikt osv..

Jag har har tränat mycket simning och det är en av det sporter som jag utför bäst och kan mycket teknik om efter mina simträningar under mellanstadiet och mycket simlektioner i början av högstadiet och jag lärde mig även mycket under mina badvaktsutbildningaroch på simskolan har jag jobbat många gånger.

Så här tränar du i olika simsätt:image263

BRÖSTSIM

Tränar: Lår. Bröstens överdel. Överarmar. Övre delen av ryggen. Anklarna.
Tänka på: Ta ut armtag och bentag mycket. Håll ihop fingrar. Vinkla händerna under vattnet för mer fart.

image264

FRISIM/CRAWL

Tränar: Armar. Bröst. Rygg. Mage. Höfter. Lår
Tänka på: Raka ben. Mjuka kontrollerade armar. Kom ihåg att andas, upp med huvet var 3:e är lagomt.

image265RYGGSIM

Tränar: Lår(alla muskler). Armar. Bröst. Rygg. Höfter
Tänka på: Att simma som en groda på rygg är inget simsätt. Håll ihop benen och håll dem raka under sparkarna. Raka armar som går nära örat. Vrid handen under vattnet för mer fart.

image266FJÄRILSIM

Tränar:Magmuskler. Rumpa. Bröst. Rygg. Axlar.
Tänka på:  Glöm inte bort att röra på stjärten, den gör stor del av jobbet med benen. Håll ihop benen. och sväng med armarna ner i vattnet inte plask.

Och något som är med i alla simsätt är uthållighet och kondition. Tänk på att utföra tekniken rätt istället för att göra det snabbt. Om du hellre vill simma fort och inte kan tekniken kan du inte lära dig den rätt, när du lär dig tekniken, görden sakta så kommer farten av sig själv senare. Och tekniken gör även att det kommer gå fortare.  Om du gör fel tar det inte lika mycket och det blir jobbigt och tufft istället.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser)

URL/Blogg/hemsida:

Dina ord:

Trackback
RSS 2.0