2009 part one. The Big Trip

Jag har haft den längsta bloggpausen i bloggens historia och det har varit riktigt skönt. Att istället känna bloggen som något jobbigt och oinspirerande har jag helt enkelt bara låtit den vara. Jag tycker det är jätteroligt att ni hittar hit varje dag fast att bara bloggen ligger i stillhet och bara glänser.

Nu kommer en recension på år 2009 som verkligen har varit ett underbart år för mig.

JANUARI
Vi var i början på våran jorden runt resa som ksulle vara i 4 månader. Under Januari hann vi vara i SydAfrika och Australien så vi firade nyåret i Kapstaden, SydAfrika dit vi kom den 29 dec - 08. Under våra 12 dagar i Sydafrika hann vi med att köra bil i vänstertrafik, vara på 2 dagars safari, besöka kåkstäderna, vara i hajbur band vithajar i havet, besöka fängelset där Nelson Mandela satt fängslad, var vid gränsen mellan Indiska oceanien och Atlanten, var på Goudahopsudden och såg pingviner, varit på den sydligaste punkten och sydostligaste punkten i Afrika, såg en vild babian bryta sig in i en bil & bestiga Table Mountain

Efter SydAfrika flög vi till Australien- Första stoppen blev på västkusten i Perth där vi räffade Olivia, som var utbytesstudent i min klass på gymnasiet.
Efter några dagar tog flyget till Sydney  där vi gick genom hela staden flera gånger om, skrattade åt gatan som hette Pitt street, såg mer bögar än vi någonsin har gjort i våra liv, beökte Sydney aquarium och zoo, åkte upp i SydneyTower. Men efter några dagar ville vi ha strand liv och åkte till Bondi Beach där vi träffade Malin och Anna.
När iv kände oss nöjda med Sydney åkte vi på Surfläger i 5 dagar. Buss från Sydney till ByronBay och vi stannade och surfade på olika ställen längs vägen och vi fick även se vilda kängrus.

FEBRUARI
Vi var fortfarande i Australien, bara lite mer norrut och det var stekhett och vi hade nu även blivit bruna, så härligt det var med resan. Vi åkte till Surfers Paradise med en vecka för sol och party och slogs mot de enorma vågorna innan vi åkte till Brisbane där vi shoppade och blev ihjälbitna av sängloppor.
Ett nytt land: Nya Zeeland, nu var vi så långt ifrån hemifrån vi kunde. Vi fick en chock när vi landade i Chrischchurch med 17 grader, efter veckor med 40+ höll vi å att frysa ihjäl men så fint det var där.
Under våra 2 veckor i Nya Zeeland hann vi vara på både Sydön och Nordön med att åka tåg, förja ochbuss genom hela landet. Vi var på en glaciär, såg fjordar (Milford Sound), hoppade fallskärm, hoppade Bungyjumping, beökte en vulkan ö, badade i en iskall sjö och befann oss i en stad (Rotura) som luktade fis.

MARS
Nu åkte vi ännu mer norrut till Asien och Singapore som nog är den tråkigaste stad jag beökt och det regnade hela tiden. Men när vi åkte tåget till KualaLumpur, Malaysia var vi nöjda, vilken stad! Och shoppingen satt igång hårt. Vi åkte till olika öar och solade och slappade. Såg mer råttor än någonsin och ödlor fanns överallt. En krabba nöp mig i rumpan och Caroline i tutten. Vi tog färjan till Thailand där vi red på en elefant som skenade med oss på i en bäck. Vi tatuerade oss. Snorklade, träffade apor och blev magsjuka.

APRIL
Vi åkte till Bangkok som var vårat sista stopp i Thailand. Vi fick böta för att vi varit i Thailand illegalt i 2 veckor. Sen åkte vi till en av vpra favoriter, HongKong där vi shoppade loss och kollade på alla fina lampor och våran rum var en bunker. Tåget till Shanghai, Kina sov vi på en 3 m hög säng och kineserna fikade hela tiden under den 20 timmars långa resan. I Shanghai blev vi fotograferade och alla glodde å oss som att vi var kändisar. Kineserna fanns överallt och var bara i vägen. En bankomat tog mitt kontokort. Vi hade sittplats på ett nattåg till Peking där en kille frågade om vi var "twins or brothers". hahahaha! I Peking var vi på Zoo, där vi såg pandor, vi besökte ett tempel, himmelns fridens torg, kinesiska muren och jag gillade kinesiska nudlar.

Fortsättningen av mitt år, 2009 maj-dec kommer snart.