Att hitta ett boende

Nu när jag är tillbaka i Sverige och i Östersund fick jag börja om på nytt med att leta ett boende.

Under min första arbetsvecka har jag bott i syrrans krypin. Jag ringde tjejen jag hyrde en fin lägenhet av förra sommaren men hon sa att en arbetskollega paxat den, fast att hon hade tänkt att ringa mig först så där var det lite otur.
Jag satt ut en annons och har fått många svar och jag har fastnat för en som ligger på kyrkgatan, mitt i centrum som jag får ha möbelerad över sommaren, vilket är perfekt! Så jag ska gå och kolla den imorgon men här är bilder jag har fått av den, väldigt liten, men bra byggd och mysig. Men lite egna grejer kommer den bli jättefin och Amanda stylad!


Så lite tips till er som letar boende.
- Kontakter. Berätta för alla du känner att du letar boende. Genom att berätta för vänner, arbetskollegor, släkt, grannen så skapar du ett stort nät av personer och någon av dem kan känna någon som känner någon som ska flytta. Och folk känner sig mer säkra på att hyra ut till någon som finns inom detta "nätverk".
Min erfarenhet: Första gången jag skulle flytta hemifrån efter studenten behöve jag en lägenhet bara över sommaren. Jag fick en tack vare min mammas kollegas dotter skulle spendera sommaren hos pojkvännen.

- Tillfälligt. Om du inte hittar ditt drömboende som du är ute efter på en gång, varför inte ta något tillfälligt medan du letar efter dröm boendet?
Min erfarenhet: Jag har alltid haft lägenhet i 2:a hand eftersom jag vill inte bli bunden till en lägenhet när jag älskar att resa och älskar förändring. När jag bor i olika lägenheter får jag också en mer tydlig bild över hur jag själv vill ha det den dagen då jag skaffar ett eget ställe.

-
Annonsera. Sätt ut en annons på tex blocket.se eller i tidningen. Personer som vill hyra ut lägger inte alltid ut annonser eftersom det är risk att dem blir "bombaderade" av svar så då kan det vara lättare för dem att istället leta genom annonser vilka som vill hyra.
Min erfarenhet: På mina annonser skriver jag in både min mail och telefonnummer så personen kan kontakta en hur dem själv känner för. Sen också att inte verka för kräsen är bra, då är det lättare att få fler svar och du kan välja bort de som verkar ointressanta istället att folk ska tänka "nä det passar nog inte henne, hon vill ju ha badkar, inte dusch", lägenheten kan ha så mycket mer som får dig at glömma att du ville helst ha ett badkar!

- Svara på annons. Kolla bland annonser där personer vill hyra ut. När du svarar är det bäst (tycker jag) att ringa istället för att maila eller sms:a då är det lätt att du bara blir en i högen. Genom telefon kommer du i direktkontakt med personen och denna kommer ihåg dig lättare, får höra ditt tonläge och hur trevlig och ordningssam du verkar :)
Min erfarenhet: Jag har svarat på en del annonser. Genom mail har jag inte alltid fått svar, väldigt sällan. När jag har ringt så har jag alltid blivit erbjuden att komma och kolla på den och sedan fått den. Genom att ringa visar du att du är mer mogen och modig.


Det var de tipsen jag hade att komma med, skriv gärna flera om ni har några :)  Lycka till med letandet!


Kommentarer
Postat av: chicy

Hej Amanda ! jag älsakar din desing , hur fixade du en egen bild där uppe som heather ? kan du vara jätt gullig att svara !

Hälst genom en komentar men annat går bra



å just ja , kolla järna in på min blogg och säj vad du tycker om min desing hitills !

2009-05-12 @ 16:53:51
URL: http://chicyz.blogg.se/
Postat av: chicy

Hej du missförstog min komentar :P haha



jag menar , ja har en bild , men vet inte hur man fixar den som heather , kan du inte göra en INSTRUKTION hur man gör far att få sin bild som heather !



Tack så jätte mycket på för hand - kramar , chicy

2009-05-12 @ 17:36:16
URL: http://chicyz.blogg.se/
Postat av: Towa

Ja visst var den snygg, det kommer mer som jag ska lotta ut :) Kul att du tipsar om att hitta boende

2009-05-13 @ 20:56:12
URL: http://www.towalindberg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser)

URL/Blogg/hemsida:

Dina ord:

Trackback
RSS 2.0