Emot päls = emot kött?

Bara för en stund sedan när jag bestämde mig för att skriva detta inlägget så tänkte jag: "klart jag är emot att bära päls, det är ett oskyldigt djur som växt upp för att dödas!" Men då kom tanken, kött är också ett oskyldigt djur som växt upp för att dödas, är jag emot att äta kött då också?


Detta med päls har jag nog aldrig suttit ner och riktigt tänkt på vad jag tycker. Jag är en djurälskare, det har jag alltid varit. Jag är inte den människan som bär varken äkta päls eller fuskpäls, det hör inte till "min stil" och jag skulle känna mig alldeles för uppklädd i det, men jag tycker det är fint på andra som bär upp det rätt.

                        

Pälsindustrin är inte den bästa, men det är inte köttindustrin heller (i dem "fattiga" länderna), så borde inte den som är emot päls tänka efter varför denne äter kött?


Som jag sa förut så är jag nog varken för eller emot. Självklart ska ett djur inte plågas, det ska de aldrig för våran skull!. Jag respekterar dem som är emot att bära päls och jag förstår dem som väljer att bära det. Alltsa är jag mittimellan dessa två rivaler.


Kanske är det för att jag inte vet nog mycket gör att jag inte är någon av dessa två tycken men jag har alltid tillhört den gruppen som respekterar bådas tycken.


Men man borde utnyttja att använda fuskpälsen mer, den är snarlik den äkta pälsen och är säkert billigare att göra och inga djur kommer till skada. Så kan man inte göra med kött, alla proteiner och vitaminer, smaken går inte att ersätta på samma sätt. Och jag älskar kött, och jag skulle nog bli sjuk och jag sluta äta det. Men samma åsikt där, jag respekterar dem som äter kött och dem som inte äter kött. Var och en har sin egen åsikt, av en egen anledning och den enda som kan ändra sin åsikt är en själv.

Detta var ett kort stycke om vad jag tycker om detta.

image126   image125


Vart står ni?


Kommentarer
Postat av: Julia

jag håller med dej! tkr oxå mkt om kött och skulle aldrig sluta äta det men angående päls så finns det ju som du säger fuskpäls så jag förstår itne varför vissa ska envisas med att bära riktig :/

2008-02-21 @ 12:02:28
URL: http://littlemisstrouble.blogg.se
Postat av: Sabine

Jag har varit vegetarian i nästan 7 år (nu är jag på väg tillbaka till det "vanliga" livet)
Jag har alltid varit emot päls.
Dock harj ag aldrig blivit arg på någon som bär päls, det är ju liksom.. Djuret är redan dött, det har redan hänt.
Isåfall är det ju hur djuren som föds upp till att bli pälsar behandlas innan dom blir pälsar (om du förstår vad jag menar)

2008-02-21 @ 15:57:36
URL: http://enibas.blogg.se/
Postat av: Emilia

Du har helt rätt! :) själv bär jag päls, men fusk.. men nog skulle jag kunna bära riktig! eller bropå vad det är för djur då.. alla riktiga pälser är inte snygga!

shit, finns det inte nå solarium i paris? herregud hehe :P

2008-02-21 @ 16:16:26
URL: http://goldenheartt.blogg.se
Postat av: EMMA

Säger bara att jag håller med dig..

2008-02-21 @ 17:38:55
URL: http://empooo.blogg.se
Postat av: Jessica H

Jag var lite sådär mitt imellan innan jag fick se en speciell video om hur folk behandlar djuren som ska bli päls. Det är nog det värsta jag sett i hela mitt liv och mår nu för tiden riktigt illa när jag tänker på pälsar och jackor i äkta skinn. Jag överdriver inte heller när jag säger att denna speciella video fått mig att må riktigt dåligt!
Så kort sagt. Jag är till 100% imot päls/skinn. Inget vidare fan av kött är jag heller längre.

2008-02-21 @ 23:28:56
URL: http://hnion.blogg.se/
Postat av: Sandra

pälsindustrin är hemsk! vet du att när dom tar päls från ett djur ,gör dom ett snitt vid djurets ankel och sliter bort skinn och päls medan djuret fortfarande LEVER för att få en så fin päls som möjligt.efteråt ligger djuret och sprattlar i flera timmar, även dagar innan det dör, utav blodförlust.Päls är inget vackert, päls är mord! DEt här är inte bara mina åsikter även fakta och sanningen bakom om hur våran modeindustri ser ut.

2008-03-01 @ 09:40:24
Postat av: Anna

" Pälsindustrin är inte den bästa, men det är inte köttindustrin heller (i dem "fattiga" länderna "

Detta är absolut inget påhopp med med fattiga länder, menar du även sverige då eller?
för det är precis likadant här som någon annanstans, saken är att svenskar blundar för detta och fortsätter beskylla andra länder för dess hemska köttindustri!! detta vet jag då det finns xantal filmer från svenska bondgårdar som visar hur dina köttbullar blir till.
Jag är vegetarian och har vart det ca8mån anledningarna är många men främst den att djuren behandlas som om dom alltid varit döda..
men jag säger som dig jag dömmer inte någon men tycker faktiskt att vi måste öppna ögonen för problemen i sverige.

2008-03-05 @ 10:42:00
URL: http://annaelisabeeeth.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser)

URL/Blogg/hemsida:

Dina ord:

Trackback
RSS 2.0