Var finns respekten?

Jag jobbar som tågvärd och jag har alltid bra resenärer som är nöjda med resan, det är mitt jobb att få dem nöjda.
Vi har en tyst kupé i tåget där det inte är tillåtet med mobil eller musik för att resenärer som vill ha lugn och ro kan sitta där och inte störas. När det är mycket folk på tåget gäller inte detta, utan bara när det finns gott om lediga platser som idag.

Det är 10 personer i tysta kupén och en man som brukar åka pratar i sin mobiltelefon.
- Ursäkta, det är tysta kupén, inga mobiltelefoner tack.
- Alltså nu är jag så jävla trött på dig, du går bara och skäller på allihopa!
- Men ursäkte, det är tågets regel för att resenärerna ska trivas. Det gäller alla resenärer, det går så bra att prata i telefonen i resten av tåget.

Mannen suckar och jag går för att sälja en biljett till en resenär och medan då sitter han fortfarabnde i telefonen och snackar skit om MIG!
Jag går tillbaka och står och kollar på honom tills han har lagt på.
- så! säger han när han har pratat klart.
- så ja tack. Du behöver inte ta det personligt, detta med mobiltelefoner är tågets regel och gäller alla resenärer, ingen är bättre än någon annan. Det är en regel som gäller på tåget.
- ja visst, så är det säkert.
säger mannen utan att ens kolla på mig.
- Ja tack så mycket. säger jag och lämnar kupén.

Jag var så arg! Jag sa allting på ett trevligt sätt bara upplysa om hur det ligger till och han bara slänger ett personligt anfall rätt upp i ansiktet på mig som inte ens är sant och sitter sedan och snackar skit om mig men kan inte ta det med mig.
Han sårade mig idag, jag vet jag ska inte ta det personligt men jag bryr mig alldeles för mycket om man folk tycker.
Tjejen som satt framför honom sa till mig: "Bra att du står på dig!"
Det fick mig att inse lite grann att det var ett problem som fanns hos honom, jag bara gjorde mitt jobb och dessutom på ett trevligt sätt och han slår emot mig PANG!

Var detta för att jag är 20 år ung? För att jag är tjej? blond? För att han är på mitt jobb, jag bestämmer? för att jag har makten?

Vad är mäns problem med att få en tillsägelse eller som i detta fall bara en upplysning, så svårt var det inte att byta plats och visa respekten mot de andra resenärerna som sitter där för att ha lugn och ro.
Vad är mäns problem när en kvinna har makten över dem och dem själv inte kan göra som dem vill? Kan dem inte erkänna att dem gör fel och respektera det och be om ursäkt.

Är det så svårt?

Kommentarer
Postat av: kajsa

jag förstår inte hur det kan vara så otroligt svårt för vissa människor att regler inte är till för att jävlas eller för att man ska bryta dem. De finns för att det är skäl till det och inget annat. Hur svårt kan det vara att sitta i en annan kupé om man nu ska tjattra i mobilen som en fjortonåring? Jag förstår att du blev förbannad sårad och less. Med all rätt! Hade det varit jag så hade jag antagligen klöst ut hans ögon.

Men du är duktig Amanda och du fixar sånt där på ett bra och moget sätt. Sänk dig inte tills sådana skitstövlars nivå!

Puss kram

2008-09-23 @ 14:45:40
URL: http://aenigma.blogg.se/
Postat av: Karin

oh TACK:)

2008-09-23 @ 21:25:55
URL: http://karinolofsson.se
Postat av: Jannike

Screw these dryga människor.... SUCK ibland blir man ju trött på mänskligheten. Måste dock säga att du hanterade situationen väldigt bra och vuxet, bra att du inte sänkte dig till det där puckots nivå.

2008-09-24 @ 02:58:08
URL: http://holdmypocket.blogg.se/
Postat av: sofy

ja kan varav stearin, bra gissning där! men du har en fika innestående hos mig iaf ;) kom hit å hälsa på snart! =)

2008-09-24 @ 17:57:35
URL: http://jibbmania.blogg.se/
Postat av: Caroline

Du ska absolut inte ta åt dig från den idioten!! Bra att du stod på dig. =) puss

2008-09-25 @ 21:04:47
URL: http://prosten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser)

URL/Blogg/hemsida:

Dina ord:

Trackback
RSS 2.0