Illamående potatis

Jag skulle koka potatis häromdagen och när dem var klara hade en av dem blivit alldeles grön!
Jag hittade lite fakta på internet om varför den blivit grön: "När en potatis har blivit exponerad för ljus ökar produktionen av de potentiellt hälsoskadliga ämnena solanin och chaconin. Ett tecken på att detta har skett är att potatisen har blivit grön. "
Sen var ju nästa fråga, Kan jag äta den?: "Det finns två risker med att äta för mycket gröna potatisar. Å ena sidan kan det påverka mag-tarmkanalen så att man blir dålig i magen. Å andra sidan kan det slå på nervsystemet, men då krävs det att man har konsumerat mycket grön potatis."

Gröngälingen är nykokad och nej jag åt den inte.

Kommentarer
Postat av: Hanna

Som fruktansvarig och då till viss del potatisansvarig som jag är (haha) är det egentligen bara farligt för barn och äldre att äta potatis som är grön.. Men jag skulle inte ha ätit den där.. hahah

2008-10-14 @ 14:00:43
URL: http://vacillating.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser)

URL/Blogg/hemsida:

Dina ord:

Trackback
RSS 2.0